تفاوت اسیک ماینرها و ریگ ماینرها

ریگ ماینر

یکی از ویژگی­های جذاب دنیای رمزارزها امکان دریافت کارمزد حق تراکنش و رمزگشایی بلاک­های یک زنجیره (Block Chain)، بر اساس در اختیار گذاشتن قدرت پردازش یک سیستم کامپیوتری در اختیار شبکه می­ باشد این ویژگی که بر اساس مفاهیم و اصطلاحات عامیانه به ­عنوان استخراج رمزارز شناخته می­شود، یکی از روش ­های درآمدزایی بسیار پرطرفدار در دنیای رمزارزهاست. رمزارزها به ­عنوان ارزهای دیجیتالی شناخته می­شوند که فارغ از دخالت هر گونه نهاد قانون­گذار دولتی یا بانک­ها هستند، البته در حال حاضر کشورهای قدرتمندی همانند آمریکا و چین در رقابت بر روی معرفی و افزایش ارزش رمزارزهای ملی خود هستند به­ نحوی که چین به ­دنبال معرفی و افزایش ارزش یوان دیجیتال خود می ­باشد و آمریکا به­ دنبال معرفی افزایش ارزش دلار دیجیتال خود با همکاری یکی از معتبرتین موسسات تحقیقات علمی جهان یعنی موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، می­باشد.

اما به ­طور کلی سایر رمزارزها که مستقل از بانک­ها و نهادهای دولتی هستند، جهت تامین قدرت پردازش مورد نیاز خود به ­منظور انجام تراکنش­های مالی و رمزنگاری­ ها و رمزگشایی­ های شبکه بلاکچین، به پردازنده­هایی نیاز دارند که از آن­جایی که این ارزها متعلق به خود مردم است، پس باید خود مردم هم فکری به حال تامین این قدرت پردازش کنند. این مساله که خود مردم باید پردازنده­های مورد نیاز شبکه بلاکچین رو تامین کنند موجب شد که یک پتانسیل درآمدزایی بسیار جذاب در بازار رمزارزها شکل بگیرد، بر این اساس که مردم در ازای قدرت پردازشی که سیستم آن­ها در اختیار شبکه بلاکچین آن رمزارز قرار داده است، میزان کارمزد مشخصی بر اساس مقدار مشخصی از آن رمزارز دریافت کنند. نمونه بارز این موضوع استفاده مردم از سیستم­های کامپیوتری مانند اسیک ماینر بیتکوین یا اتریوم و یا استفاده از ریگ­های سخت­افزاری می­باشد که تفاوت­های این دو مفهوم در دنیای استخراج رمزارزها به­ خوبی در ذیل توضیح داده شده­اند.

-اسیک ماینر (ASIC MINER)

تراکنش­های شبکه هر رمزارزی نیاز به منابع محاسباتی برای ایمن­سازی و تایید این تراکنش­ها دارند. در ابتدای خلق بیتکوین به­ عنوان اولین رمزارز معرفی شده در سطح جهان، ساتوشی ناکاموتو خالق این رمزارز بر اساس محاسبات خود پردازنده­های معمولی روی لپ­تاپ و کامپیوترهای شخصی را به­ عنوان منابع محاسباتی در نظر گرفته بود، و این پردازنده ­ها هم به­ خوبی از پس پردازش محاسبات بلاکچین بر می­آمدند و بر اساس کارمزد دریافت شده از شبکه بلاکچین بیتکوین، توانایی دریافت یا به ­نوعی استخراج میزان مناسبی از بیتکوین را داشتند، اما با گذشت زمان افزایش تراکنش­ها در شبکه و افزایش پیچیدگی محاسبات بلاک­های یک زنجیره، این پردازنده­ها قدرت لازم برای انجام این حجم از محاسبات را نداشتند و اسیک ماینرها (ASIC) که بر اساس مفهوم  Application specific integrated circuits، شکل گرفته است، بر اساس تحقیق و توسعه و تولید توسط شرکت­های تولید کننده سیستم­های کامپیوتری مانند بیتمین(Bitmain)، به­منظور ماین بیتکوین به بازار عرضه شدند. اسیک ماینرها بر اساس مدارهای مجتمع با کاربرد خاص توسعه یافته­اند و در واقع تمام ماینرهای امروزی به­ عنوان اسیک ماینر تعریف می­ شوند و قابلیت حل الگوریتم خاصی را دارند و به­منظور استخراج یک رمز ارز خاص مورد استفاده قرار می­گیرند. به­ همین دلیل یک ماینر بیتکونی فقط قادر به استخراج بیتکوین، یک ماینر اتریوم فقط قادر به استخراج اتریوم و یک ماینر زدکش فقط قادر به استخراج زدکش می­باشد.

  • اسیک ­ماینرهای بیتکوین

با افزایش میزان سختی پردازش محاسبات و الگوریتم­های بلاکچین و افزایش سختی شبکه بیتکوین، رقابت زیادی بین شرکت­های بزرگ توسعه­دهنده ماینر مانند بیت مین(BITMAIN)  و واتس­ماینر (whatsminer)، به­منظور تولید ماینرهای با قدرت پردازش بالاتر وجود دارد، به­نحویکه در ابتدای ورود اسیک ماینرها به بازار، ماینرهایی همچون S9i، با 14.5 تراهش قدرت پردازش، به­ عنوان یک ماینر قدرتمند به حساب می­آمد، در حال حاضر به ­عنوان یک ماینر تراهش پایین برای ماین بیتکوین به­ حساب می­آید. بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان به ­دلیل افزایش سختی محاسبات و الگوریتم­های بلاکچین بیتکوین، در آینده­ای نزدیک برای حل این الگوریتم­ها نیاز به ماینرهایی بر اساس قدرت پردازش پتاهش خواهد بود.

  • ماینرهای اتریوم

اگرچه اتریوم به ­عنوان یک رمزارز فناورانه که شبکه بلاکچین خود را در حدود 2000 هزار رمز ارز دیگر نیز قرار داده است، دارای حجم تراکنش زیادی است. اتریوم نسب به بیتکوین رمزارز جدیدتری به ­حساب می­آید و از آن طرف بیتکوین به­دلیل حجم مارکت فوق­العاده­ای که در اختیار دارد، به عنوان پرچمدار بازار رمزارزها بیشترین میزان توجه را از طرف سرمایه­گذاران این حوزه به خود جلب کرده است. بنابراین الگوریتم ­ها، محاسبات و تراکنش­ های شبکه بلاکچین اتریوم 2 و اتریوم کلاسیک نسبت به بلاکچین بیتکوین از پیچیدگی کمتری برخوردار هستند و بر این اساس حجم پردازش­های شبکه بلاکچین بیتکوین بر اساس مگاهش تعریف می­شود.

ویژگی­های مثبت اسیک ماینرها

  • اشغال حجم فضای کمتر و کاربری راحت­تر

اسیک ماینرها بر این اساس که به­ صورت مدار مجتمع هستند و توسط شرکت­های سازنده­ برنامه­ریزی شده­اند، نیازی به کانفیگ اختصاصی جهت اتصال به شبکه و استخراج ندارند و خریدار ماینر به ­راحتی می­تواند تنظیمات ماینر را جهت اتصال به شبکه انجام دهد.

ویژگی­های منفی اسیک ماینرها

  • سر و صدای بسیار زیاد

اسیک ماینرها با تولید صدا و نویز با میانگین 75 دسی­پل جزو پر سر و صداترین دستگاه­های الکترونیکی در سطح جهان به­ حساب می­آیند به نحوی که امکان استفاده دراز مدت از آن در محیط هایی مانند آپارتمان بدون ابزارهای صداگیری مثل سایلنت باکس وجود ندارد.

  • حرارت بسیار زیاد

اسیک ماینرها حرارت زیادی گاها تا بیشتر 80 درجه سیلیسیوس هم تولید می­کنند که بر عملکرد ماینر تاثیر منفی خواهد گذاشت، بنابراین ایجاد یک محیط خنک برای کارکرد ماینر یکی از الزامات عملکرد بدون مشکل ماینر می­باشد.

  • مصرف برق بسیار زیاد اسیک ماینرهای بیتکوین

احتمالا از دید بسیاری از افراد فعال در حوزه ماینینگ بیتکوین، بزرگترین چالش استخراج رمزارز بیتکوین می­باشد، به­ صورتی که یک دستگاه اسیک ماینر با قدرت پردازش بالا، در حدود 3 الی 4 کیلووات برق مصرف می­کند. البته اسیک ماینرهای اتریوم نیز نسبت به اسیک ماینر بیتکوین برق کمتری مصرف می­ کند ولی در هر صورت اسیک ماینر اتریوم سایر ویژگی­های منفی اسیک ماینر بیتکوین از جمله تولید صدا و نویز زیاد، حرارت زیاد، درصد خرابی بالا و عدم گارانتی معتبر را دارا می­باشد.

  • افزایش سریع سختی شبکه برای اسیک ماینرهای بیتکوین

با توجه به حجم پردازش­های شبکه بلاکچین بیتکوین قدرت پردازش دستگاه­های اسیک ماینر بیتکونی بعد از مدتی که سختی شبکه افزایش پیدا می­کند، به ­نسبت سختی شبکه کاهش می یابد و خریداران ماینر جهت حفظ سود خودف مجبور به تعویض ماینر خود با ماینرهای با قدرت پردازش بالاتر خواهند داشت.

  • درصد زیاد خرابی

بسیاری از اسیک ماینرها بعد از مدتی نیاز به تعمیر خواهند داشت که این مساله برای بسیاری از خریداران ماینر یک چالش جدی به­ حساب می­آید.

  • عدم وجود گارانتی معتبر

دستگاه­های اسیک ماینر گارانتی معتبری ندارند، به همین دلیل حتی در صورتی که خریدار دستگاه اسیک ماینر نو هم خریداری کند و بعد از مدت کوتاهی کار کردن دچار خرابی شود، گارانتی شامل محصول نمی­شود.

ریگ ماینرها

ریگ ماینرها بر خلاف اسیک ماینرها که به­صورت اختصاصی و مدار مجتمع برای استخراج فقط یک نوع رمز ارز طراحی شده­ اند، بر اساس پیکربندی غیرمتمرکز طراحی شده­اند و پیکربندی آن بر اساس کارت­های گرافیک یا GPU، مادربورد، پاور و شاسی شکل می­گیرد که بر اساس تنظیمات اختصاصی و پیشرفته اختصاصی توانایی استخراج رمزارزهای قابل استخراج مانند بیتکوین، اتریوم، زدکش، مونرو، گرین، بیت کوین گلد را دارند، اما در مورد استخراج بیتکوین با توجه به قدرت پردازش بسیار زیاد اسیک ماینرهای بیتکوین، ریگ­ها توانایی مقابله ندارند، مگر آنکه تنظیمات به­نحوی صورت بگیرد که در استخر به ­صورت لحظه­ای اتریوم به بیتکوین تبدیل شود.

 

ویژگی­های مثبت ریگ ماینرها

مصرف برق بسیار کمتر

با توجه به مصرف برق کم GPUها، ریگ­ها به نسبت اسیک ماینرهای بیتکوین برق بسیاری کمتری مصرف می­کنند، به نحوی که کارت­های استانداردی که قدرت پردازش تا 32 مگاهش را دارند، در حدود 90 الی 95 وات برق مصرف می­کنند.

  • سر و صدای کم

صدای تولید شده توسط یک ریگ بسیار پایین است و صدای تولید شده در حدود صدای عملکرد فن یک کامپیوتر خانگی می­باشد.

  • حرارت کم

حرارت تولید شده توسط GPUهای ریگ پایین می­باشد و با کانفیگ درست توسط افراد حرفه­ای در حدود 50 درجه سیلیسیوس می­باشد.

  • وجود گارانتی معتیر

از آنجایی که کارت­های گرافیک، مادربرد و پاور توسط شرکت­های ارائه دهنده خدمات به مدت زمان معینی گارانتی می­شوند، خریداران ریگ نگرانی بابت خرابی سخت­ افزارها در مدت کوتاهی پس از راه ­اندازی ندارند.

حق انتخاب در میان رمزارزهای قابل استخراج

بر خلاف اسیک ماینرها که به­ صورت اختصاصی برای اتصال به شبکه بلاکچین یک رمز ارز خاص طراحی شده­اند، ریگ­ها بر اساس تنظیماتی که بر روی آن­ها تعریف می­شود امکان استخراج چندین رمز ارز قابل استخراج را خواهند داشت، حتی در صورتی که خریدار علاقه ­مند به استخراج یک رمزارز دیگری بود، می­توان با تغییر تخصصی تنظیمات، به شبکه بلاکچین رمز ارز دیگری متصل شد.

  • پیکربندی و تنظیمات سفارشی

ریگ­ها را می­توان بر اساس تنظیمات تخصصی و پیشرفته و تعداد مورد نظر  و مدل ­های مختلفی از GPU که توانایی پردازش میزان مشخصی از محاسبات شبکه بلاکچین رمزارز موردنظر را دارا باشند، به­ صورت سفارشی و اختصاصی آماده کرد، که این مساله در اسیک ماینرها که یک محصول آماده بدون در اختیار داشتن گزینه­ هایی برای سفارشی کردن محصول است یک چالش مهم به­ حساب می­آید.

  • تعمیرات راحت­تر ریگ ماینر نسبت به اسیک ماینر

در صورتی که یکی از قطعات سخت ­افزاری ریگ دچار خرابی شود، به­راحتی امکان تعویض یا حذف آن وجود دارد.

  • فروش راحت­تر قطعات

سخت ­افزارهای ریگ را به راحتی می­توان جدا کرد و فروخت که این مساله یکی از جذابیت­های مورد نظر بسیاری از افراد برای سرمایه ­گذاری به­ منظور خرید ریگ است.

ویژگی­های منفی ریگ ماینرها

  • کانفیگ تخصصی

بسیار از افراد گمان می­کنند تنها با اتصال چند کارت گرافیک به یک مادربرد و اتصال به اینترنت تمامی مراحل راه­اندازی ریگ را به­ درستی انجام داده­اند، در حالی که یک نکته مهم در مورد ریگ این مساله است که هر GPU  توان مشخصی از پردازش را دارا می­باشد، که در صورتی که افراد غیر حرفه­ای کانفیگ ریگ را انجام دهند، یا GPU به اندازه توان پردازشی خود فعالیت نمی­کند و بازدهی مناسبی ندارد یا به­صورت غیر حرفه­ای توان پردازشی و فرکانس پردازنده ­ها به حدی افزایش می­یابد که GPU اورکلاک (Overclocking) می­شود و بر اساس فشار وارده به چیپست­ ها طول عمر GPU کاهش می­ یابد.

  • اشغال فضای به نسبت بیشتر نسبت به اسیک ماینرها

ریگ­ها چه بر روی شاسی و چه در درون کیس فضای بیشتری نسبت به اسیک ماینرها اشغال می­کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *